›› مطالب آموزشی ›› آموزش طراحی پایه با فیگور درست است؟

(استفاده از این نوشته بدون اشاره به منبع و نام نویسنده، مجاز نیست)

آموزش طراحی پایه با موضوع فیگور ; بله یا نه؟

| بخش: طراحی | | نظرات: 3 نظر
آموزش طراحی و یادگیری اصول پایه آن نیازمند یک فرایند گام به گام و هدفمند است. اینکه اساسا چرا طراحی می کنیم و چطور باید طراحی کنیم، پرسش هایی است که در شروع یادگیری طراحی با آن ها مواجه هستیم. من بارها با این پرسش روبرو شده ام که آیا می توان آموزش طراحی مقدماتی را با موضوع فیگور انسان شروع کرد؟ آیا طراحی پایه ، مترادف آموزش با موضوع طبیعت بی جان است؟ به روال گذشته و همیشه، در پاسخ به این مطلب هم پاسخ مطلقی ندارم! اما در عین حال تلاش می کنم پاسخ مشخصی به این پرسش بدهم. شما هم می توانید در انتهای این نوشته، نظر خود را در این مورد بنویسید.

آموزش مفاهیم اولیه طراحی

طراحی پایه
 اثر یکی از هنرجویان من در دوره طراحی پایه - مدل زنده

بهتر است به اهداف اولیه فکر کنیم. هدف ما در شروع آموزش طراحی آکادمیک، یادگیری مفاهیم بیسیک و اولیه طراحی است. چیزی که از آن به عنوان طراحی پایه یا مقدماتی نام می بریم و احتمالا در صحت آن توافق داریم. نکاتی مانند خوب دیدن، ساده سازی فرم ها، سنجیدن تناسبات مدل، روش صحیح کاربرد ابزارها، توجه به خطوط راهنما و ... مفاهیمی اولیه هستند که با توجه به آن ها، هنرجو درک درست و عمیقی از طراحی و کارکردهای آن پیدا می کند و به کمک آن، با مباحث پیچیده منعطف تر برخورد می کند. از آنجایی که درک مفاهیم پایه در طبیعت بی جان نسبت به فیگور انسان ساده تر است، به نظر من، آموزش طراحی مقدماتی با استفاده از اجسام بی جان مناسب تر است.

طراحی از طبیعت بی جان
 اثر یکی از هنرجویان - مطالعه بافت در طراحی از طبیعت بی جان

می توان با آموزش طراحی فیگور شروع کرد؟

همانطور که در بخش بالا توضیح دادم، من موافق انجام این کار نیستم. اما هر کاری به شرط رعایت استانداردهای آموزشی، تا میزانی شدنی است. فیگور انسان تقریبا پیچیده ترین موضوع در هنرهای تجسمی است و شروع آموزش با فیگور ممکن است منجر به آسیب هایی شود. آسیب هایی که اغلب در این میان ایجاد می شود این است که اولا فرایند یادگیری برای هنرجو بیش از اندازه زمان بر می شود. دوما هنرجو بیش از اینکه مهارت های طراحانه خود را تقویت کند، برای موفقیت به تکرار بدون تفکر فیگور می پردازد. در نهایت این شیوه کاری بر اساس یک خط فکری منجمد و مکرر، باعث می شود که کارهای یک گروه از هنرجویان شباهت بی حدی به همدیگر پیدا کند. سوما کیفیت آموزش را کاهش داده و عموما بخش بزرگی از هنرجویان از ادامه راه منصرف می شوند. اگر رویکرد آموزشی ما منجر به بروز آسیب هایی از این دست نشود، می توان طراحی پایه را با موضوع فیگور شروع کرد.

طراحی فیگور خوابیده
 طراحی یکی از هنرجویان در دوره طراحی فیگور

من ترجیح می دهم در کلاس طراحی فیگور درگیر نکات پایه در کار هنرجویان نباشم. چون تمرکز بر روی بهبود خطوط، تناسبات بدن و بیان حالت در آثار هنرجویان به قدر کافی برای یک مدرس دشوار است. از طرفی تقویت ویژگی های ذاتی و درونی کار هر هنرجو به صورت جداگانه برای من مهم است. توجه به این مورد در کلاس های آموزشی من باعث می شود که خروجی هنرجویان با یکدیگر متفاوت باشند.

طراحی فیگور
 اثر هنرجو در جلسه ششم کلاس طراحی فیگور - آموزشگاه نقاشی ایکاروس
 

طراحی فیگور نشسته
 اثر هنرجو در کلاس طراحی فیگور - دانشگاه هنر و معماری پارس

هرچند این افراد قبلا طراحی پایه را گذرانده اند، اما روند آموزش فیگور نیز باید شامل شیوه های مقدماتی تا پیشرفته تر بوده و موضوع فیگور انسان دستمایه ای برای شناخت هر چه بهتر مواردی مانند فضای منفی، آناتومی بدن، ریتم خطوط، انسجام سطوح، درک حالت و حرکت باشد.

* استفاده از نوشته بالا و انتشار آن بدون اشاره به منبع و نام نویسنده، مجاز نیست

مطالب مفید بخش های زیر را هم مطالعه کنید:

آخرین نظرات:


  عسلیکشنبه, 29 فروردین 1400

کل وسایل طراحی چهره باچه نوع کاغذ؟


  علی شیرازی شنبه, 24 خرداد 1399

به نظر من طراحی فیگور انسان چندان جذابیتی نداره اما طبیعت بی جان کار خوبی هست
محسن ایرانی یکشنبه, 25 خرداد 1399
Mohsen Irani به علی شیرازی
بله. البته سلیقه ایه


  سعیدجمعه, 16 اسفند‍ 1398

دوست عزیزم سلام . اینکه شما را از طریق وب سایت تون شناختم مانع از این نمیشه که عنوان کنم شما را بعنوان یک معلم فوق العاده و بی تکبر با همه صفات بارز یک معلم می شناسم و برایتان در مسیری که پیش گرفتید آرزوی موفقیت دارم ، با نزدیک به تمامی نظرات تون موافقم اما به عنوان کسی که از کودکی عاشق طراحی فیگور بودم، و تقریبا حوصله طبیعت بی جان و ساخت و ساز سایه روشنهای آن را نداشتم و این کار انگیزه لازم را به من نمی داد اما فیگور چیزهای زیادی داشت که انگیزه لازم و اشتیاق کار کردن را در هر شرایطی حتی در اتوبوس به من می داد ، اساسا طبیعت بی جان را مثل تمرین در فوتبال می دانم، که اگرچه تاکتیک و تکنیک های مسابقه را تمرین می کنید ولی تا بازی فوتبال نباشد تمرین به تنهایی خسته کننده و ملالت آور است ، در فیگور چیزهای زیادی وجود دارد که شما آنها را ،هر کدام در مباحث شان به تمرین و چالش می کشیدو حالا در طراحی فیگورتان تبحر استفاده از آنها را فن آزمایی می کنید. درست مثل زمانی که فوتبال بازی می کنید همه مهارتهای دریپلینگ و پاس و کنترل توپ را یکجا مورد استفاده و لذت بردن قرار می دهید. برای من فیگور همه اینها را دارد و تمامی آن لذت را از اجرایشان می برم که مهمترین آنها بشرح زیر است
1- فرم 2- حرکت 3-وزن خطوط 4- بافت(انواع آن)5 - نورو سایه 6- کیفیات و ارزش خط 7- کمپوزسیون واستفاده درست از صفحه و بسیاری از موارد دیگر را که یکجا به چلش می کشم و رو ی فرم بودن یانبودنم را از ومفقیت یا عدم نتیجه گیری ،به خودم یاد آور می شوم تازه اینها جدا ی تجربه های مربوط آنا تومی و یا اصول پرسپکتیو در ترسیم درست فیگور است . خلاصه میگویم فیگور انگیزه ها زیادی برایم دارد که طبیعت بی جان آن راندارد که مهمترین آن همان (جان )است که طبیعت بی جان آن را ندارد. ببخشید اگر وقتتا ن را گرفتم ، موفق و موید و سلامت باشید و همیشه معلم با تشکر
محسن ایرانی یکشنبه, 25 اسفند‍ 1398
Mohsen Irani به سعید
سلام. بسیار ممنونم از نظر خوب شما. البته من هم کاملا قبول دارم که یک نسخه برای همه افراد کاربرد نداره و فیگور بسیار نکات خوبی برای آموزش داره. این موضوع تا میزان زیادی سلیقه ای هم هست. نقاشان خیلی زیادی در گذشته تا امروز طبیعت بی جان می کشیدن و براشون جذابیت زیادی داشته.


خوشحال می شوم دیدگاهتان را در این باره بخوانم





  • 5 − 4 = ?

توجه در حال حاضر ظرفیت کلاس های حضوری من پر بوده و نیاز به هماهنگی قبلی است.