›› مطالب آموزشی ›› نقاشی با رنگ روغن

(استفاده از این نوشته بدون اشاره به منبع و نام نویسنده، مجاز نیست)

نقاشی با رنگ روغن ، از آغاز تا پایان!

| بخش: نقاشی | | نظرات: 16 نظر
شاید اصطلاحاتی مثل زیر رنگ در نقاشی یا گلیز را شنیده باشید. هر نقاشی از آغاز تا پایان با چنین مراحلی روبروست. در حالت عادی شاید به مراحل انجام یک نقاشی با رنگ روغن ، چندان فکر نکنیم. ما هستیم و بوم و رنگ ، و در هر مرحله ای اگر خطا کنیم در نهایت با ضرب و زور هم که شده کار را در می آوریم! اما من برای ساده فهم ساختن و آموزش اصولی هنرجویانم به خصوص در آموزشگاه نقاشی ایکاروس، معمولا مراحل کار را به تفکیک مشخص می کنم. امیدوارم این توضیحات برای شما هم مفید باشد.

مراحل نقاشی با رنگ روغن

زیرسازی بوم نقاشی

روی هر بومی که گیر آوردید کار نکنید. نه اینکه نشود کار کرد، اما کیفیت کار، زمان و لذت فرایند نقاشی کردن را فدا می کنید. بومی که (به خصوص برای انجام یک کار ساخت و ساز) استفاده می کنید باید جدا از اینکه پارچه خوبی داشته باشد، به روش خاصی هم زیر سازی شود تا آماده نقاشی کردن شود. بوم های آماده معمولا این زیرسازی مناسب را ندارند. خودتان حتما روش زیر سازی کردن بوم نقاشی را بلد هستید.

زیر رنگ در نقاشی

در این مرحله با استفاده از یک یا دو رنگ محدود ( مونوکروم ) _ که با تربانتین یا روغن بزرک رقیق شده _ ساختمان کلی نقاشی، تناسبات مدل، ترکیب و تا حدی هم ساختار تنالیته را مشخص می کنیم تا رنگ های اولیه را روی آن اضافه کنیم. این رنگ معمولا از بین قهوه ای های سینا یا برنت آمبر انتخاب می شود. این دو رنگ خنثی هم زود خشک می شوند و هم اینکه تاثیر کمی بر روی لایه های رویی می گذارند. به تصویر زیر دقت کنید:

طراحی برای نقاشی روی بوم
 زیر رنگ در نقاشی

هرچند این روش بیشتر در نقاشی چهره به کار می رود اما در موضوعات دیگر هم کاربرد دارد. معمولا در صورت استفاده از این شیوه، طراحی اولیه به صورت مستقیم با قلم مو روی بوم انجام می شود. منظورم این است که اگر بوم به خوبی زیرسازی شده باشد و بنا باشد که طراحی اولیه با مداد گرافیتی انجام شود، به نظر من انجام این مرحله الزامی نیست. نقاش با استفاده از این روش، فرایند نقاشی کردن را بر پایه توانمندی های طراحانه خود پیش می برد. از همین بابت است که مرحله پیش رنگ بیشتر در نقاشی آلاپریمای واقع گرا از مدل زنده کاربرد داشته و آن را در آثار فوتورئال نمی بینیم. در واقع این روش خوبیست اما برای انجام آن باید اول طراح خوبی باشید.

مطلب زیر یک ویدئوی آموزشی در همین رابطه دارد که در کلاس فیلمبرداری کردم. حتما ببینید:

نقاشی چهره با رنگ روغن

نقاشی چهره با رنگ روغن به روش آلاپریما

در شیوه های کلاسیک معمولا در مرحله زیر رنگ، کار به صورت مونوکروم و با پرداختن به جزئیات کامل شده، در نهایت با روش گلیز رنگ ها به اثر اضافه می شد. به زبان ساده، با یکی دو رنگ محدود و سفید، نقاشی را کامل می کنید و بعد از خشک شدن، با لعاب کاری رنگ های اصلی را اضافه می کنید. مثلا در دوره رنسانس از ترکیب سیاه مارس و زرد اکر برای زیرسازی استفاده می کردند که به آن وردَچو می گویند. در شیوه های مدرن تر، این کار تنها جهت طراحی و سازماندهی اولیه نقاشی استفاده می شود و به جزئیات توجه زیادی نمی شود. میزان پیشبرد این بخش از کار، به انتخاب شما بستگی دارد.

طراحی برای نقاشی روی بوم
 کارگاه نقاشی به روش verdaccio

در ادامه و پس از انجام این کار، اولین لایه های رنگی روی این زمینه قرار می گیرند. در این مرحله شما می توانید سطوح رنگی را به دو یا سه رنگ خلاصه کنید. همان طور که گفتم در شیوه مدرن تر، جزئیات نقاشی در این مرحله افزوده نمی شوند بلکه با قلم موهای بزرگتر زیرساختی را فراهم می کنید تا این جزئیات بعدا اضافه شوند. سعی کنید در مرحله زیررنگ برش های رنگی تیز نداشته باشید و کمی محوتر کار کنید. در این مرحله روغن بزرک کمتری استفاده کنید تا بافت بوم اشباع نشود. به تصویر دقت کنید.

زیر رنگ در نقاشی
 اولین لایه های رنگی در نقاشی

مرحله میان رنگ

معمولا از پایان زیررنگ تا یک مرحله قبل از اتمام نقاشی را شامل می شود. یعنی بیشتر جزئیات و درجات رنگی متنوع با قلم موهای اندازه متوسط و جرم رنگی کم اضافه می شوند و در نهایت نقاشی ظاهری کامل به خود می گیرد. تا این مرحله همه چیز کامل می شود به جز نورپردازی های نهایی و درخشان و همچنین درجات رنگی خاصی که فقط با تکنیک گلیز می توان ایجادشان کرد. به تصویر دقت کنید.

میان رنگ در نقاشی با رنگ روغن

مرحله رو رنگ (گام نهایی)

من می گویم"رو رنگ" اما شما هر جور که مایل هستید اسم گذاری کنید! منظورم گام نهاییست. معمولا در این مرحله از ریزترین قلم موها استفاده می کنیم و روی جزئیات و نورهای نهایی کار می کنیم. لایه های رنگی در این مرحله معمولا نازک هستند و شیوه انجام آن ها به صورت گلیز است. یعنی لایه های نازک و شیشه ای رنگ را روی زمینه خشک شده می کشیم. در این حالت از ترکیب چشمی رنگ زیرین و رنگ رویی، یک رنگ جدید ایجاد می شود اما رنگدانه ها مخلوط نمی شوند. به تصویر دقت کنید.

نقاشی چهره با رنگ روغن

ممکن است که شما به شیوه دیگری نقاشی کنید یا از اسامی دیگری استفاده کنید. حتی ممکن است به همه اصول پایبند نباشید ولی به نتایجی هم برسید، یا حداقل فکر کنید که رسیده اید. به هر حال به اندازه همه آدم ها راه رسیدن وجود دارد، به خدا!


* استفاده از نوشته بالا و انتشار آن بدون اشاره به منبع و نام نویسنده، مجاز نیست

مطالب مفید بخش های زیر را هم مطالعه کنید:

آخرین نظرات:


  میناقربانیپنجشنبه, 4 خرداد 1402

باسلام و تشکر لطفا درمورد استفاده از خشک کن در ترکیب با رنگها توصیح میدین
محسن ایرانی یکشنبه, 12 شهریور‍ 1402
Mohsen Irani به میناقربانی
حتما به زودی


  نساچهارشنبه, 16 فروردین 1402

وقت بخیر توی ترکیب رنگ زیر ساز به جای روغن برزک بهتر نیست از لیکوین استفاده شه .؟ یعنی ترکیب رنگ ولیکوئین وترباتین .؟
محسن ایرانی یکشنبه, 12 شهریور‍ 1402
Mohsen Irani به نسا
بله خوبه و حتی تربانتین نمی خواد


  Nafasشنبه, 15 بهمن‍ 1401

سلام چه مقدار روغن برزک برای رنگ باید استفاده کنم ؟
محسن ایرانی یکشنبه, 12 شهریور‍ 1402
Mohsen Irani به Nafas
خیلی کم واقعا نسبت به رنگ و وسعت سطح


  محمدرضا باقری چهارشنبه, 22 دی 1400

واقعا تونستم با این توضیحات کامل در مورد زیر سازی به اکثر جواب سوالام برسم ، مرسی واقعا خیلی عالی و کارشناسی شده بود .
محسن ایرانی یکشنبه, 12 شهریور‍ 1402
Mohsen Irani به محمدرضا باقری
سپاس


  لیلیومچهارشنبه, 15 دی 1400

سلام استاد بزرگوار، رنگ دیوارسفیدی که کشیدم به نظر خام می‌آید برای طبیعی شدن دیوار سفید چه کار میتوانم بکنم ؟ با تشکر
محسن ایرانی یکشنبه, 12 شهریور‍ 1402
Mohsen Irani به لیلیوم
واقعا گفتنش اینجوری سخته. من کار شما رو ندیدم


  130چهارشنبه, 29 بهمن‍ 1399

سلام فرق وارنیش و فیکساتیو چیه؟؟
ممنون
محسن ایرانی یکشنبه, 10 اسفند‍ 1399
Mohsen Irani به 130
وارنیش رزین ضخیمیه که روی نقاشی رنگ روغن و اکریلیک می زنن. فیکساتیو برای کارهای مدادی و زغالیه


  مهدی امیریشنبه, 25 بهمن‍ 1399

سلام یه سوال داشتم خدمتت ایا در طراحی با رنگ روغنی به کیفیت عکسی که طرف میخواد عکسشو بکشه ربطی داره؟ من برای یکی عکس ارسال کردم تا طراحی کنه خیلی بی کیفیت شده میگه چون عکستون اتلیه نیست کیفیتش پایین شده من خودم نمیتونم ربط بدم نظر شما برام مهمه
محسن ایرانی یکشنبه, 10 اسفند‍ 1399
Mohsen Irani به مهدی امیری
سلام. بله خیلی. از تصویر بی کیفیت استفاده کنید بعدا داخل کار گیر می افتید و ضعیف می شه


  صادقدوشنبه, 3 شهریور‍ 1399

سلام و ممنون از مطالب مفیدتون.در نقاشی رنگ روغن چه اثری را میشود هنرمندانه دانست؟بهتر بگویم پرتره را چگونه کار کنیم تا یک اثر هنری باشد؟را تشخیص کار بازاری و هنری در چیست؟با تشکر
محسن ایرانی سه شنبه, 4 شهریور‍ 1399
Mohsen Irani به صادق
سلام. سخته و در یک کامنت نمی گنجه. اما به نظر من آنچنان دنبال مرزکشی نباشید. تمام این ها به هدف و انتظار شما از یک اثر هنری یا یک چهره بر می گرده. مثلا اگر شما هدفتون از خلق هنری، خلاقیه، بنابراین باید دنبال نوآوری در تکنیک یا فضا یا مفهوم سازی یک چهره نقاشی باشید. اگر انتظار شما فقط خلاقیت نباشه، و مثلا هدف شما از خلق نقاشی چهره نمایش شخصیت درونی و روانی مدل باشه، در اون صورت باید روی روانشناسی چهره ها کار کنید. اگر هدف شما نمایش حالات عاطفی خودتونه، پس باید روی بیان رنگی نقاشی کار و تمرکز کنید. می خوام بگم که این شما هستین که تعیین می کنید. در کارهای اصطلاحا بازاری، معمولا همه چیز فداری مفاهیم و زیبایی های سطحی می شه و عمق، خلاقیت و تفکر و ... جایگاه کافی نداره.


  محمدعلیچهارشنبه, 15 مرداد 1399

سلام بر شما. آیا با لیکویین هم میشه گلیز کرد تا زودتر خشک بشه؟ کیفیت کار متفاوت میشه؟
محسن ایرانی شنبه, 18 مرداد 1399
Mohsen Irani به محمدعلی
سلام. بله می شه گلیز کرد. نیمه براق یا براق می کنه کار رو. البته حتما در مورد لیکوئین یه مطلب می نویسم


  هدیهجمعه, 9 خرداد 1399

سلام، ممنون از اطلاعات خوبتون
ممکنه از نقاشان سبک گلیز که رئال و امپرسیون کار کردن رو هم برام کامنت کنید!
محسن ایرانی شنبه, 10 خرداد 1399
Mohsen Irani به هدیه
سلام. حضور ذهن کافی ندارم اما رامبرانت و ورمیر رو می شه نام برد.


  هدیهسه شنبه, 30 اردیبهشت 1399

سلام وقت بخیر
مطلبتون خیلی خوب و زبان شیوا بود.
لذت برم و مطلب جدیدی یاد گرفتم
ولی قطعا باید کار بشه تا متوجه شد.
ممکنه اسامی هنرمندان برجسته این تکنیک رو بگین!! تو اینترنت گشتم ننوشته بودن
محسن ایرانی پنجشنبه, 1 خرداد 1399
Mohsen Irani به هدیه
سلام. ممنونم. کلا نقاش های خیلی زیادی ازش استفاده می کنن و دقیق تر نگاه کنین پیدا می کنین. مثلا در دوره معاصر Qiang Huang طبیعت بی جان های زیبایی با این شیوه می کشه.


  نوید محمدپور بی بالان!یکشنبه, 14 مهر‍ 1398

مطالعه رو انجام دادم .نور و شفافیت منو یاد ونگوگ می ا ندازه .همیشه دنبال نور بود تا حدی که در منزلش نمی توانست تمرکز داشته باشه .تما باید بیرون از منزل نقاشی می کرد.بنظرم خلاصه گلیز اصلاح نور و شفافیت هستش در کنار انتخاب درست رنگها .می خواستم نظرتونو از در جواب به مطالعه مقاله تون که خوندمش بگید
محسن ایرانی سه شنبه, 16 مهر‍ 1398
Mohsen Irani به نوید محمدپور بی بالان!
بله. درسته. تکامل نور و شفافیت


  نوید محمدپور بی بالان!جمعه, 12 مهر‍ 1398

استاد یک تعریف اجمالی تکنیک گلیز ... صرفا جهت آشنایی با تکنیک ها .اگر صحبت هایتان در قالب کلیپ دراجرای کار از زیر سازی های شخصی خودتون درواقع شروع کار از زمینه ها یا تاریکیها تا پایان کار رو کار وهاله های رنگی چشمه نور استدلالهای شخصی خودتون رونمایی می کردید ارتباط چشمگیرتری می داشتم.خیلیها نمی توانند شما را ببینند . لطفا از خودتون و کلیپهای کاری خودتون نقدهاتون شیوههای کاری و تجربهاتون ویدیو و مستند بسازید.البته در زمینهای طراحی و رنگ روغن !
محسن ایرانی شنبه, 13 مهر‍ 1398
Mohsen Irani به نوید محمدپور بی بالان!
سلام. بله حتما. کمی دچار کمبود وقت هستم ولی تلاش می کنم که ویدئو روی سایت بذارم حتما به زودی
برای گلیز من یک مطلب خوب نوشتم در سایت رنگ هنر. در گوگل سرچ کنید: گلیز در نقاشی


  مریمدوشنبه, 25 شهریور‍ 1398

ممنون از لطفتون


  مریمشنبه, 23 شهریور‍ 1398

این تابلو از آثار شماست استاد؟
محسن ایرانی یکشنبه, 24 شهریور‍ 1398
Mohsen Irani به مریم
این نقاشی یکی از آثار نقاش مشهور اروپایی قرن 17 به نام آنتونی فان دیک است.


  مریمشنبه, 23 شهریور‍ 1398

سلام، بسیار عالی استاد ،ممنون از نوشتار مفیدتون، بوم بومیران به نظر شما برای رنگ روغن مناسبه؟
محسن ایرانی یکشنبه, 24 شهریور‍ 1398
Mohsen Irani به مریم
سلام بله مناسبه نسبت به مارک های ایرانی دیگه.


خوشحال می شوم دیدگاهتان را در این باره بخوانم





  • 7 − 1 = ?

توجه در حال حاضر ظرفیت کلاس های حضوری من پر بوده و نیاز به هماهنگی قبلی است.