›› مطالب آموزشی ›› انواع کاغذ طراحی و کاربرد آن ها

آشنایی با انواع کاغذ طراحی و کاربرد آن ها

نویسنده: محسن ایرانی | بخش: ابزار شناسی | تاریخ: سه شنبه, 20 شهریور‍ 1397 | نظرات: 0 نظر

یک طراح به هر میزانی که تجربه و مهارت داشته باشد، بازهم بخشی از نتیجه کار وابسته به نوع انتخاب و کیفیت ابزار است. در این میان کاغذ طراحی یکی از مهم ترین ابزارهایی است که کیفیت آن تاثیر مستقیمی در ظرافت و شفافیت طراحی دارد. در حالی که هر یک از انواع کاغذ طراحی ، برای شیوه های خاصی از کار مناسب هستند، در بیشتر اوقات این موضوع نادیده گرفته نمی شود. در این نوشته کوتاه سه نمونه از رایج ترین کاغذهای طراحی در ایران را معرفی و به کابرد مناسب هر یک اشاره می کنم.


کاغذ کاهی

کاغذ کاهی

در واژه نامه دهخدا از آن به عنوان کاغذی کم ارزش که به رنگ کاه است یاد شده است اما اغلب مواقع فیلی رنگ است. این کاغذ بافت کمی داشته و بسیار نازک است. از این رو برای طراحی به شیوه ساخت و ساز مناسب نیست. کاغذ کاهی به دلیل ارزان بودن و همچنین سطح صاف و لیزی که دارد، برای تمرین های طراحی سریع و زیاد با خط، مثل اسکیس مناسب تر است. این کاغذ در اثر گذر زمان، تابش نور و کاهش رطوبت، نسبت به انواع کاغذهای دیگر، زودتر زرد و کدر می شود.

کاغذ پارس

کاغذ پارس

این کاغذ از باگاس یا همان تفاله ي نيشكر كه عصاره ي آن در كارخانه ي نيشكر هفت تپه خوزستان گرفته شده، ساخته می شود. بر اساس شعار کارخانه تولید کننده، برای ساخت کاغذ پارس هیچ درختی قطع نمی شود. این کاغذ تم ملایم زرد رنگی دارد، و در اندازه و کیفیت های مختلفی در نوشت ابزاری ها فروخته می شود. برخی از انواع این کاغذ که ضخیم تر بوده و رنگ کدری دارند، هنگام طراحی بافت چرکی ایجاد می کنند و شکننده هستند. به دلیل بافت خوب، قیمت مناسب و استحکام، از کاغذ پارس بیشتر برای طراحی فیگور و چهره با متریال هایی مانند زغال و کنته استفاده می شود.

کاغذ سفید چاپ

کاغذ دبل آ

در انواع برندها تولید شده و چون در صنعت چاپ کاربرد دارد، نسبت به کاغذ پارس استاندارد مشخص تری دارد. کاغذ سفید اغلب در اندازه های استاندارد A4 و A3 در بازار وجود دارد و برندهای خارجی گوناگونی این کاغذ را تولید می کنند. علی رغم اینکه کاربرد اصلی آن برای صنعت چاپ و نشر است اما در طراحی با مداد گرافیتی نیز می توان از آن به خوبی بهره جست. البته باید توجه کرد که هرچند در ظاهر، همه این برندها به یکدیگر شبیه هستند، اما هر یک بافت و کیفیت متفاوتی در طراحی ایجاد می کنند. من اغلب برای طراحی به شیوه ساخت و ساز با مداد گرافیتی برند Double A را به هنرجویانم پیشنهاد می کنم. این کاغذ به دو دلیل برای طراحی با زغال مناسب نیست. اول اینکه سفیدی بیش از حد آن با سیاهی زغال کنتراست شدیدی ایجاد کرده و باعث خستگی چشم می شود. دوم اینکه اصطلاحا زغال روی آن راه نمی رود (به خوبی حرکت نمی کند).

* استفاده از این نوشته به لحاظ اخلاقی تنها با ذکر منبع و نام نویسنده مجاز است

خوشحال می شوم دیدگاهتان را درباره این مطلب بخوانم