روش نورپردازی در نقاشی از طبیعت بی جان
اهمیت نورپردازی در نقاشی
تلاش نقاشان برای کنترل نور و سایه در نقاشی معمولا به دو دلیل عمده صورت می پذیرد. دلیل نخست اینکه بخش مهمی از بار عاطفی یک تابلو، بر اساس نور و سایه شکل می گیرد. گاهی نحوه تابش نور در یک اثر هنری بیانگر احساس یا معنای خاصی است. به عنوان مثال در این مورد به نقاشی سوم ماه می ۱۸۰۸ اثر فرانسیسکو گویا توجه کنید:
تابلوی سوم ماه می 1808 فرانسیسکو گویا
دلیل دوم می تواند نمایش بهتر حجم در یک مدل باشد. بدون تابش درست نور، یک مدل نقاشی ممکن است تخت به نظر رسیده و درجات رنگی یا خاکستری های متنوعی نداشته باشد. یک طبیعت بی جان بدون حجم جذابیت چندانی برای یک نقاش ندارد. برای درک بهتر این موضوع به تصویر زیر دقت کنید:
تصویر سمت راست با نورپردازی، و سمت چپ همان مدل بدون نور
روش کنترل نور و سایه
برای کنترل نور و سایه در نقاشی از طبیعت بی جان می توانید مدل را در فضایی جعبه مانند قرار دهید که اصطلاحا به آن still life shadow box گفته می شود. بالا یا یک سوی این جعبه را باید باز بگذارید تا منبع نور از آن به مدل بتابد. در کارهای کلاسیک معمولا رنگ فضای داخل جعبه را تیره انتخاب می کنند. این جعبه را به راحتی می توانید با استفاده از کارتن های مقوایی بسازید. در ادامه تصاویری از جعبه نوری را می بینید:
نورپردازی مناسب در اجرای یک نقاشی از طبیعت بیجان، نتیجه کار را ارزشمندتر کرده و البته روند انجام نقاشی را نیز برای شما ساده و لذتبخش می کند. توصیه می کنم این لذت را از خودتان دریغ نکنید!
- ابزار شناسی تعداد مطلب: 11
- طراحی تعداد مطلب: 12
- نقاشی تعداد مطلب: 13
- نقد و نوشته تعداد مطلب: 10
- معرفی کتاب تعداد مطلب: 9
- رنگ شناسی تعداد مطلب: 10
خوشحال می شوم دیدگاهتان را در این باره بخوانم