›› مطالب آموزشی ›› کپی کردن در نقاشی

کپی کردن یا نکردن. مسئله این نیست!

نویسنده: محسن ایرانی | بخش: نقاشی | تاریخ: سه شنبه, 29 آبان‍ 1397 | نظرات: 1 نظر
کپی کردن در فضای نقاشی ایران همیشه حواشی خودش را داشته. ما معمولا در فضای حرفه ای هنر، کپی کردن را به ویژه توسط هنرجویانمان نکوهش می کنیم و آن را نابودکننده خلاقیت می دانیم. در حالیکه در همان فضای حرفه ای، بارها و بارها آثار کپی از هنرمندان خارجی را فروخته یا در گالری ها نمایش داده ایم. اینکه چرا این تناقض ایجاد می شود، به دلیل افراط و تفریط هاییست که معمولا بر اساس آن ها یک گزاره را به صورت مطلق به همه چیز گسترش می دهیم. اما چطور باید با این موضوع برخورد کرد؟

کپی کردن نقاشی در موزه متروپولیتن
 هنرمند، جسیکا آرتمن در حال کپی یک نقاشی در موزه متروپولیتن

به نظرم بیشتر چیزها در هنر بدون ارزشگذاری و کاملا خنثی هستند. خوانش ما از پدیده ها یا موقعیتی که آن ها را به کار می بریم، تاثیرات مفید یا مخربشان را نشان می دهد. کپی کردن یا نکردن هم بر همین منوال است. شاید برای ما که همیشه با کپی های کمال الملک از نقاشی های رامبراند با دیده تحقیر برخورد کرده ایم، ناآشنا باشد ولی جالب است بدانید که بزرگترین موزه ها در سراسر دنیا از جمله موزه لوور و متروپولیتن برنامه های مدون کپی از آثار هنرمندان برجسته در داخل فضای موزه و از اصل اثر دارند! البته آن ها برای Copyist Program قوانینی دارند که هنرمند ملزم به رعایت کردن آن هاست. مثلا شما حتما باید از یک زیر انداز استفاده کنید. اندازه بوم شما نباید هم اندازه اصل نقاشی باشد. همچنین باید حداقل 120 سانتی متر از اصل تابلوها فاصله داشته باشید.

یک اثر قدیمی
 یک تابلوی قدیمی مربوط به سال 1868 که هنرمندانی را در حال کپی کردن در موزه لوور نشان می دهد

در آکادمی های مشهور دنیا مانند آکادمی فلورانس هم این موضوع بخشی از روند آموزش را تشکیل می دهد. بنابراین نمی توان انکار کرد که کپی کردن می تواند فرایند یادگیری را سریع تر، دقیق تر و جهت دار کند اما شرط لازم یادگیری هم نیست. این موضوع به استراتژی یادگیری هر فردی بستگی دارد. به نظر من کپی کردن اگر با دید مطالعاتی، وفاداری به تکنیک نقاش و در زمان مناسب انجام شود، می تواند بسیار موثر باشد. به عبارت دیگر مسئله اصلی، کپی کردن یا نکردن نیست. بلکه روش برخورد ما با این موضوع اهمیت دارد.

* استفاده از نوشته بالا و انتشار آن بدون اشاره به منبع و نام نویسنده، مجاز نیست

آخرین نظرات:


مرجان   دوشنبه, 16 اردیبهشت 1398

سلام،ممنونم از اطلاعاتی که ارائه دادید،ولی هنوز یک سوال برای من باقیست،اگر من اثر یک هنرمند ایرانی یا خارجی راکپی کنم وبفروشم،دوست دارم مشخص باشد که این کار کپیست،کجای اثروبه چه طریقی باید این نکته راذکرکردکه همیشه همراه تابلو باشد؟
محسن ایرانی   سه شنبه, 17 اردیبهشت 1398
Mohsen Irani به مرجان
سلام. سپاسگزارم. وقتی یک نقاشی رو می فروشین، بهتر و حرفه ای تر این است که یک رسید به خریدار بدین که در اون عنوان اثر، اندازه ، تاریخ و مشخصات دیگه درج شده باشه. در اونجا می تونین این موضوع رو ذکر کنین. همچنین می تونین این موارد رو روی یک برگه کوچک درج کرده و پشت تابلو بچسبونین.
اگر تصمیم دارین تابلو رو امضا کنین، بعد از امضای خودتون حتما درج کنین کپی از کدام هنرمند. اگر به انگلیسی امضا می کنین و مثلا یک اثر از داوینچی رو کپی کردین ، بعد از امضاتون می نویسین:
after da Vinci



خوشحال می شوم دیدگاهتان را در این باره بخوانم





  • 10 × 5 = ?