›› مطالب آموزشی ›› برق مداد طراحی و روش های کاهش آن در طراحی

برق مداد طراحی و روش های کاهش آن

نویسنده: محسن ایرانی | بخش: ابزار شناسی | تاریخ: یکشنبه, 14 اردیبهشت 1399 | نظرات: 0 نظر
برق مداد طراحی احتمالا روی اعصاب شما هم بوده و به روش های کم کردن برق و حالت آینه ای مدادهای گرافیتی در طراحی فکر کرده اید. در این مورد دیگران پیش از من توضیح داده اند ولی شاید بتوانم در این نوشته بر اساس تجربیات خودم، نکات بیشتر یا منسجم تری را درباره این موضوع و روش های کاهش برق زدن آن ارائه کنم. اگر نظری دارید خوشحال می شوم در پایان نوشته بنویسید.

بدون برق، هرگز!

سنگ گرافیت

تصویر بالا مربوط به یک سنگ گرافیت است. همانطور که می بینید ماهیت سنگ گرافیت براق است و شما باید با این ماهیت کنار بیایید! بنابراین طراحی شما هرگز مانند یک اثر زغالی نخواهد شد. پس هدف ما کم کردن اثر براق مداد گرافیتی در تیرگی های شدید است و نه از بین بردن آن. در بخش زیر راهکارهای کاهش برق مداد را به ترتیب توضیح می دهم:

انتخاب روش و مدل مناسب

اگر از روی عکس طراحی می کنید، در گام نخست سعی کنید مدل هایی را انتخاب کنید که کنتراست، پس زمینه و تیرگی های گسترده ندارند. اگر از مدل زنده طراحی می کنید، روشی را برگزینید که در آن از سفیدی های زمینه کاغذ به صورت فعال تری در کار استفاده شده و حجم تیرگی های گسترده کم باشد.

تاثیر برند مداد و کاغذ طراحی

مداد لوموگراف استدلر

بر اساس تجربه من برندهای باکیفیت، برق کمتری دارند. من مداد استدلر لوموگراف (بدنه آبی) را ترجیح می دهم. مدادی مثل برند پیکاسو در ضمن بی کیفیت بودن، برق بیشتری دارد. کاغذهای گرم بالا یا انواع مقوا هم تا میزانی مشکل را کم می کنند. چون بافت متخلخل مقوا، تا میزانی نسبت به کاغذهای عادی تاثیرات آینه ای گرافیت را کاهش می دهد.

روش لایه به لایه و کنترل فشار

کلا روش اصولی استفاده از مداد در طراحی یک روش لایه به لایه است. یعنی به جای عجله کردن و ایجاد تیرگی های شدید با زیاد کردن فشار دست، به صورت لایه لایه، در جهات مختلف و با فشار کم دست کار کنید. این روش به حوصله بیشتری نیاز دارد اما چون آسیب کمتری به بافت کاغذ می رسد، طراحی شما کمتر برق می زند و بافت یکدست تری هم خواهد داشت.

استفاده از مداد کربنی برای تیرگی

همانطور که اشاره کردم، مشکل برق زدن مداد زمانی ایجاد می شود که تیرگی ها را به کار می افزاییم. به طور عادی، در خاکستری های روشن یا مدادهای کمرنگ این مشکل بروز نمی کند. بنابراین شما می توانید در صورت تمایل از مداد کربنی مارک استدلر لوموگراف 100B (بدنه مشکی) برای تیرگی های نهایی و شدید استفاده کنید. در فرمول ساخت این سری مدادها از کربن استفاده می شود. در نتیجه تقریبا برق نمی زنند اما به روانی مداد گرافیتی عادی هم نیستند.

استفاده از فیکساتیو مات

این هم راه بدی نیست. فقط در نظر داشته باشید که استفاده از اسپری بی کیفیت یا کیلر مات باعث می شود که طراحی های شما پس از مدتی زرد شوند. من اسپری مات مای مری را تست کرده ام و برق آزار دهنده مداد را تقریبا 30 درصد کم می کند. حتی استفاده از اسپری موی مات ( تافت مو ) هم تا میزانی نتیجه را بهتر و مات تر می کند.

در نهایت کدام روش؟

به نظر استفاده ترکیبی از همه این روش ها! حساس نباشید، از برند خوبی استفاده کنید، اصولی و لایه به لایه انتخاب و کار کنید، و در نهایت روی خروجی نهایی کارتان اسپری یا تافت موی مات بزنید.


* استفاده از نوشته بالا و انتشار آن بدون اشاره به منبع و نام نویسنده، مجاز نیست

مطالب مفید بخش های زیر را هم مطالعه کنید:

خوشحال می شوم دیدگاهتان را در این باره بخوانم





  • 9 × 4 = ?

توجه در حال حاضر ظرفیت کلاس های حضوری من پر شده است. در صورت تمایل برای شرکت در کلاس های آموزش مجازی، به سامانه رنگ هنر www.rangehonar.com مراجعه کنید.